The Infamous Middle Finger

Snurra min jord igen.

Stockholm. 
Intresserade av resan? 
 
Sov fem timmar i natt, vaknade halv fem, torkade kläderna ifrån tvätten, förberedde väskan i röran, åkte iväg. Bussen avgick två minuter över sex på grund av en kille som kom springande en sekund efter att bussen börjat rulla.  
Jag kunde inte sova på resan, men det var ändå mysigt att åka buss i gryningen. Jag är en sån som gillar dagskiftningar och sekunder där solen är där eller inte är där. Tid är inget. Alltså överlevde jag den fyra timmar långa bussresan relativt bra, jag flippade ur lite, men vem gör inte det av ett halvt OREO-paket och sömnbrist? 
 
Bussen var såhäääär *visar en millimillimeter med tummen och pekfingret* nära på att köra över en idiotisk kvinna med barnvagn som sprang tvärs över vägen, framför bussen. Jag kände igen mig i storstaden. Såg Globen.
 
Vi gick på Cosmonova, kollade runt på kvarlevor ifrån det förflutna och såg en 3D-film om vattendinosaurier. Den var dubbad och täckte inte hela globrummet, utan bara en liten ruta. Hade varit coolt om dinosaurierna simmat ur rutan, men å nej. 
 
Plötsligt befann vi oss på stan och jag var fullt befäst vid tanken på att bläddra bland vintagekläder på Beyond Retro, och eftersom att mitt lokalsinne i Stockholm hade hållt fast sig sedan förra året visste jag vart det låg - en bit bort. Grejen är att jag inte KAN gå långsamt, i normaltakt med andra normala människor, och jag drog iväg med långa steg. Det fick oss att sära på gruppen, och vi hamnade på olika ställen. Shit happens. 
Jag hittade i alla fall BR och då small det igen för mina två vänners tålamod och dem började leta efter alla andra. So we did. Vi hittade dem och letade efter restauranger, men eftersom jag inte stod ut med tanken på att äta på något annat än MC Donalds delade vi på gruppen igen, och alla blev nöjda. Tror jag.
 
Vi gick omkring bland affärer och jag hittade en Belle & Sebastian-skiva i en CD-butik. Halleluja moment. Köpte också med mig godis. 
 
Efter det tog vi oss till Riksdagen, och gick på rundtur. Ska jag vara ärlig var jag inte ett dugg intresserad av vad guiden berättade, vad man gör i plenissalen eller vad man gör som politiker, jag beundrade arkitekturen. Det fanns en sal, fylld med trappor och skulpturerade porträtt, riktigt mintgrönt och pelare, denna sal blev min favorit. Är ganska svag för färgade fönster i taket och kristallkronor likaså. 
 
Sedan åkte vi hem, jag sov ingenting. Åtta timmar i buss idag, och jag tror att min medicin börjat verka. Idag var en galen dag. 
Som alltid.
 


Vad kul! Beyond Retro luktar asäckligt när man stiger in i affären, men sedan blir man van. Fina saker kan man hitta där.

2012-10-05 // 17:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback